söndag 4 december 2011

Vinterkänning

Hur tråkigt är det inte att julen närmar sig med stormsteg och ännu är det bara blött och mörkt och inte en endaste gnutta snö!? November brukar kännas som den mörkaste och tyngsta månaden på året, och i år var inget undantag... Trots det kompakta mörkret får jag ändå säga så här i efterhand att det gått fort - mest troligt för att jag började på mitt nya jobb just den 1a november och dagarna har gått i 190, minst! Swisch!! =)
Och nu är det bara drygt två veckor innan vi styr kosan söderut för julfirande i Lidköping, hos stora lill-kusinen C! Hela min del av familjen åker dit, för att sörlänningarna ska slippa att alltid släpa sig de hundra milen till oss. Blir kanon! Om det blir en grön jul där kan kvitta. Men här hemma får det baske mej börja dumpa nu!! Jag vill ju åka skidor! Och pulka! Och bygga snögubbar med barnen!
Desto trevligare var det i stugan förra helgen, för där var det vinter på riktigt, med snöstorm o allt!

Käre maken o jag åkte dit själva för att tok-bygga på bastun. Om ni inte redan vet det så blir det en fristående liten stuga med vedeldat bastuaggregat, med relax och förråd under samma tak. Med fönster ner mot sjön och Laxfjället. Bygget drog igång i somras och har gått lite haltande sedan dess. Men efter helgen har den även ett isolerat och klart trägolv. Vi isolerar med ekofiber, för att fukten ska kunna vandra genom väggarna och inte fastna i nåt plastskikt. Känns ekologiskt o bra! 



Nästa steg blir innertak och sedan innerväggar...sakta men säkert kommer vi närmare en färdig bastu!

Inga kommentarer: