måndag 21 juni 2010

Betongbröd


Försökte mej på att baka Gotlandsbröd i lördags (se förra inlägget), men det blev alltför många misstag för att brödet skulle lyckas! Började med att råka torrkoka o bränna pomeransskalen (för att jag badade Herman under tiden o råkade glömma kastrullen), så jag fick ta malet i stället till fördegen. På morgonen efter skulle jag "bara blanda degen o få igång jäsningen" innan jag gav barnen frukost och fixade med Urbans kaffe-på-sängen (lite stressad av barnskrik och att Urban skulle hinna vakna o stiga upp innan vi hann dit, och av att den förbaskade degen inte ville släppa bunkens kanter nån gång...). Sedan hann jag inte riktigt med att ta hand om degen under jäsningen - dålig planering att sätta igång baket på Urbans födelsedag, då vi hade folk här hela dagen! Så, degen låg väl nästan 12 timmar i 22 graders värme och blev därför väldigt kompakt efter gräddningen. Jag skulle naturligtvis ha låtit den kalljäsa i stället... Nåväl, nåt lärde jag mej av detta - hitta inte på för mycket andra saker under vissa delar av brödbaket. =)
Smaken var dock mycket bra och jag kommer absolut göra ett nytt försök snart!

Inga kommentarer: