onsdag 23 mars 2011

Choklad - att njuta av med gott samvete

I mitt köksskåp finns numer alltid ett litet lager av mörka chokladkakor. Jag låter de aldrig ta slut, utan köper alltid nya innan den sista rutan stoppas i munnen. När det någon gång händer (att någon annan tar sista biten...) blir jag verkligen irriterad. Tur att det inte händer så ofta!

Från att ha varit smått beroende av Marabou Apelsinkrokant och vidare till Fazers Marianne (som bara finns i 200g förpackningar...) har jag definitivt bytt till mörk choklad. Alltid rättvisemärkt och/eller tillverkad av ekologiskt odlade kakaobönor. Och det gör mej så glad att andelen rättvisemärkta chokladkakor ökar på butikshyllorna. För varför ska jag köpa choklad som odlats av människor med obefintligt socialt skydd, som får alldeles för lite betalt och som tvingas arbeta med bekämpningsmedel utan möjlighet till skyddsutrustning!? Genom användningen av Fairtrade-certifierade råvaror säkerställs att produkten lever upp till ett antal minimikrav i fråga om betalning, arbetsförhållanden, demokratisk utveckling och miljö. Först och främst får småbönder och plantagearbetare ett rimligt pris för sina varor. Arbetarna garanteras dessutom ordentliga arbetsförhållanden, och hänsyn tas även till deras arbetsmiljö. Om det finns ett Fairtrade-alternativ till det jag ska köpa (vad som helst), så har jag börjat välja det. Det gäller inte bara kaffe, te och bananer utan även andra frukter och grönsaker, kläder, hudvårdsprodukter och annat. Jag kan inte säga att jag märker någon skillnad i smak eller kvalitet, men det gör så gott för samvetet. Som balsam för själen. Ett enkelt sätt att få känna sig som en bättre människa i dessa tider när man så lätt får dåligt samvete för att man kör för mycket bil eller lämnar lyset på för länge och ofta eller köper YES diskmedel och andra produkter som saknar bra-miljöval-märkning... =)

Min choklad-favorit just nu är Divine Mint Dark Chocolate, som jag fick tillsammans med ljuvliga franska tryfflar på min födelsedag av käre maken. Mmmmums!

Inga kommentarer: