tisdag 18 augusti 2009

Ljuvliga röda bär!!!

De senaste veckorna har inneburit en hel del bärplockning, mest hallon! Mums med de vanligtvis små, men i år extra stora, vildhallon som växer runt om i byn. Vi har gått till favoritstället tre gånger och varje gång har där funnits nya stora mogna bär. Gurra har gärna följt med och plockat en massa bär...inte i hinken, men i munnen, förstås. Nå, bär är ju nyttigt godis. =) Dessutom blev jag inbjuden av min kära jobbarkompis (stort tack, E!) att plocka av deras trädgårdshallon, som de inte själva hinner plocka. Var dit igår och jag inser ju att jag måste gräva ner några plantor i min egen trädgård av denna sort! De var typ 5 gånger större än de vildhallon vi hittills plockat (och som jag ändå tyckte var stora!!!). Och så söta o goda! Så nu finns i vår frys många påsar hallon som väntar till vinterns pajer, smoothies och andra små festligheter.

Fotograf: faster U

Gustav har ända sedan blomningen av vinbärsbuskarna nallat de små gröna bären, men nu fått smak på hur goda de är sedan de blivit röda. Förhoppningsvis kommer han ihåg till nästa sommar att vänta tills de mognar! Knas-ungen =)

Inga kommentarer: