torsdag 13 augusti 2009

Naturligt färgval

För några år sedan såg jag Milis Ivarsson måla med äggoljetempera i ett av Ernsts sommarprogram. Jag lade färgen på minnet och nu när det är dags att färgsätta stugan kändes det som ett naturligt val att välja giftfri och vacker äggoljetempera dit. Milis har skrivit en otrolig bok (Jordens färg) där allt som finns att veta om olika pigment, blandningar och användningsområden är beskrivna. Boken liknar mest en doktorsavhandling i omfång! Hon har lång erfarenhet och har i boken givit recept på många olika kulörer, där mängden pigment, ägg, olja och vatten är angiven från 10-100% färgton.
Jag pratade med henne på telefon i höstas redan och beskrev stugan och dess läge för henne. Tillsammans kom vi fram till att nyansen 22a nov skulle passa bra i stugan. Under semestern köpte jag så pigment-påsar, minst 100 ekologiska ägg, 10 liter kallpressad linolja och blandade till grundfärg och nyansen 22a nov. Lite pyssel, men härligt! Färgen är underbar att måla med, då den flyter ut så lätt och täcker så bra, luktar bara linolja och är alldeles ofarlig för både gravida och andra. Pytsar och penslar diskas i grön såpa och vatten (bara en sån sak!). Grundfärgen målades och tilläts torka 2 dygn. Därefter slipades ytan av med relativt grovt sandpapper. Så var det själva nyansens tur, som ska målas i två varv, men efter det 1:a varvet måste färgen tillåtas oxidera minst 1 vecka. Nu hade vi inte så mycket tid på oss i sommar, så väggarna o taken blev bara i bästa fall målade 2 varv. Slutvarvet får bli senare.

Båda sovrum målades i denna nyans, men upplevelsen av färgen därinne blev lite lila, i det sparsamma ljus som råder just nu där. Jag tror det blir perfekt senare med belysningen på plats och inredning, men samtidigt blev jag tveksam till att använda samma nyans till resten av stugan. Så, under vår semesterresa söderut, passerade vi Milis lilla butik på landet och fick personlig hjälp av henne att färgsätta resten. Nu bara längtar jag till stugan igen för att fortsätta målningen! Vackert, vackert!!

Inga kommentarer: