måndag 12 oktober 2009

Rapport från Bröst-mjölkens land

Dockan är gjord av vår kreativa granne L.

Dryga 3 veckor har gått sedan lille Herman föddes. Han har med råge passerat födelsevikten och mäter nu ca 56 cm. Som ni förstår gör jag inte mycket annat än ammar (eller mjölkar, som G sa från början =) Jag hade alldeles glömt hur mycket tid detta tar den första tiden och längtar bara tills vi får lite rutiner, så man kan planera dagen lite. Som det är nu kan jag sitta o amma 60 minuter (med några avbrott för att han somnat o måste väckas för rapning o blöjbyte), tills han är så mätt att det inte går i mer. Lägger ner honom försiktigt för att inte väcka honom och så sover han 5 minuter eller lika gärna 2 timmar...och vaknar o vill ha mat! Ingen dag liknar den andra och jag låter Herman styra ännu. Mitt enda mål med dagen är att mata honom så mycket som det går för att han ska kunna sova så länge som möjligt i sträck på natten. Har just börjar använda andningslarmet, så han sover på mage i sin egen säng. Inatt sov han 4 + 2,5 timmar, vilket jag är mycket glad för! Håller tummarna för att kommande natt blir likadan!

Måste tillägga att Herman har världens goaste storebror! Gustav är bara mysig med bäbisen och vill gärna pussa o krama o gossa med honom! Och nu när H vaknar o skriker kommer G till mej på en gång; "Du måste amma honom!!". G tycker bäbis-skriket är det värsta med lillebror (håller med honom om det!), och vill gärna att jag får tyst på det så fort som möjligt.

1 kommentar:

Maja/Cactusvit sa...

Hihi, vad många roliga uttryck den där lilla godingen har. Vi längtar allt mycket efter att få komma upp till er. Såg du att blåbärskortet har kommit upp hos oss? Det var allt en trevlig kväll! =) Vi hörs, kram till er alla