torsdag 10 september 2009

Fadderbarn

Ända sedan Gustav föddes har jag tänkt att vi skulle "skaffa" ett fadderbarn. Men tiden har bara gått utan att jag gjort slag i saken...tills för ett par veckor sedan. Då läste jag på lite om de största organisationerna och valde SOS-barnbyar. Anmälan görs lätt på deras hemsida. Jag tycker deras organisation för att hjälpa föräldralösa och övergivna barn verkar bra. De finns över hela världen där det finns behov. Barnen får flytta in i barnbyar i "familjer" om ca 8 barn, med en bymamma, som väljs ut med största omsorg. I varje barnby finns 10-15 familjer, skola, vårdinrättningar, yrkesskolor mm. Och barnen bor oftast kvar i barnbyn tills de fått en utbildning som gör att de kan försörja sig själva. Organisationens vision är "att varje barn har rätt till en familj och ska ges möjlighet att växa upp med kärlek, respekt och trygghet."

Inom tre veckor kommer vi att få ett personligt brev med foto på "vårt" fadder-barn och en beskrivning av henne/honom. Det blir spännande, då jag inte ens vet vart barnet bor! =)

Särskilt bra kändes det att jag äntligen tagit tag i detta, då vi igår kväll såg den suveräna filmen "Slumdog Millionaire"!!! Om ni inte har sett den, så GÖR det!
Bilden är från filmen.

Inga kommentarer: