onsdag 5 januari 2011

Gott...fast nyttigt...fast gott

Tillbaka till verkligheten igen, efter jul- och nyårsdagarna i stugan. Gustav är ledig från förskolan hela veckan, men (stackars) Urban har jobbat idag. Pojkarna o jag har bara varit hemma och skrotat och lekt - de har varit väldigt nöjda med att återse sina leksaker, så jag har kunnat fixa lite med tvätt, matplanerat och gått igenom posthögen, utan någon som hela tiden högljutt pockar på min uppmärksamhet. Skönt att vara hemma, men jag saknar verkligen kaminens sprakande värme och de stilla mornarna vi haft. Tack och lov tog pojkarna sovmorgon ända till halv åtta imorse! Och därefter myste vi en stund till i sängen, så det blev en skön start på dagen. =)

Efter alla godsaker jag stoppat i mej under julen känner jag att jag måste minska på sånt nu! Tack vare att vi varit relativt aktiva i stugan, med promenader, bobåkning och skidor varje dag, märks dock inte det extra intaget i byxlinningen... Men nu känner jag mej peppad på att äta nyttigare och röra mej mer. Det rackarns sötsuget ger sig förstås inte i försa taget och jag var riktigt baksugen ikväll. Testade därför ett första recept från en liten bakbok jag fått; "Baka smalt" skriven av Linnea Seidel som även driver den fina bloggen Linneas skafferi.


Efter bläddrande fram och tillbaka bestämde jag mej för "Vännerkaka", utan fett och med bara lite socker. Den blev riktigt god, fastän jag råkade glömma den i ugnen fem minuter för länge... Lite tinade hallon passade utmärkt till.

Ca 10 bitar

2 ägg
1 dl råsocker
1 dl dinkelmjöl
2,5 msk kakao
1 dl salta jordnötter
1,5 dl kokosflingor

1. Blanda först samman ägg och socker, tillsätt sedan mjöl, kakao, jordnötter och kokos.
2. Smörj en form med löstagbar kant med smör och kokosflingor (men jag skippade detta och använde en silikonform).
3. Grädda i 200° i ca 20 min långt ner i ugnen. Kakan skall fortfarande vara ganska kladdig i mitten (det blev inte min, men blev som sagt god ändå).

Inga kommentarer: