söndag 30 januari 2011

Jag är beroende

Under de senaste 16 månaderna har jag utvecklat ett riktigt beroende. Att erkänna detta är det första steget, nu gäller det att gå vidare och bearbeta sig själv mot dator-frihet...ja, mitt beroende är förstås att följa och läsa alla roliga, vackra, intressanta och trevliga bloggar. Att vara föräldraledig har gett mej tid till att sitta vid datorn, t.ex. vid amning (det var där och då jag hamnade i träsket!), eller under Hermans korta sovstunder då jag stulit egentid med en stor temugg, och inte minst när han utforskat handen/leksaken/kökslådan/huset på egen hand (ensamlek är att uppmuntra!). Tiden vid datorn har naturligtvis ändå styrts av hans humör...att sitta o surfa runt på inredningsbloggar, med en unge som gallskriker vid ens ben är INTE möjligt, då Hermans vrål med råge överskrider gränsen för vad som kan ge hörselskador!

Bloggarna jag följer har en benägenhet att föröka sig, i och med att mina favoriter tipsat om SINA favoriter - som jag naturligtvis måste gå in o kolla. Bara den senaste månaden har jag hittat några riktigt trevliga sidor Mokkasin, Rackarungar och Linneas skafferi (som jag skrev om här). Det jag oftast fastnar för är vackra bilder och inlägg som handlar om inredning och barn eller goda recept. Alla dessa kategorier passar väl in på min all-time-favourite Kitchenbloom. Hon är formgivare och fotograf och tar såna vackra bilder, med mycket känsla i och fotade faktiskt min finaste fina syster med gravidmage vid jul. =)

Mitt problem är bara det att jag redan efter en vecka på jobbet känner att jag knappt hinner läsa alla nya inlägg, eftersom jag bara har möjlighet till det på kvällen när pojkarna somnat...och det är ju så mycket annat som ska hinnas då, när jag inte längre har hela dagen på mej. Någon nattsuddare har jag aldrig varit och även om jag numer oftast är vaken till efter elva, så tänker jag inte offra mer än nödvändigt av min nattsömn. Erkänner villigt att det är ett riktigt I-lands-problem och lösningen blir nog att sålla bland inläggen o att sluta skaffa nya!!!

Visar min vackra orkidé som jag fick av Urbans familj alldeles efter Hermans födelse, och som just nu blommar för tredje gången! En extra kram till snälla er! =)

3 kommentarer:

Maja/Cactusvit sa...

Fina du, visst är det lätt att hamna i datorträsket när man går hemma och skrotar. Men jag förstår att du tycker att dina timmar hemma på kvällen är värda så mycket mer. Du får helt enkelt besöka bara dina absoluta favoriter lite då och då för att uppdatera dig om vad som har hänt. En stor kram till den allra bästa systern, och tack för vinsten! =)

Anonym sa...

Ja helt naturligt att jobbet tar sin tid,barnen sin tid o mannen behöver kanske ochså pysslas om efter sitt jobb.Du gör alldeles rätt.Du ska inte sitta vid datorn då det finns viktigare saker.Ta det ovesäntliga då du känner att tiden räcker till utan att stressa fram något som känns som ett måste.Många kramar till dig o dina!

chonwahios sa...

Det blir lite tid över för saker man vill hinna med men tiden räcker inte till.Du gör alldeles rätt.Ta det viktiga först utan att stressa dig fram för att hinna det du ochså vill göra.Med datorn kommer sen du kan känna att nu finns det tid.kramar!